Effectevaluatie economische diplomatie – Smalle marges van economische diplomatie
Economische diplomatie is één van de speerpunten van het huidige beleid voor buitenlandse handel en ontwikkelingssamenwerking maar is sinds de integratie van het directoraat-generaal Buitenlandse Economische Betrekkingen met het ministerie van Buitenlandse Zaken nog niet geëvalueerd. Deze evaluatie heeft tot doel inzicht te bieden in de effecten van interventies die in het kader van de economische diplomatie zijn (en worden) uitgevoerd.
The report contains an executive summary in English.
Economische diplomatie omvat veel meer dan alleen commerciële diplomatie en heeft ook raakvlakken met de beleidsterreinen van andere ministeries dan alleen Buitenlandse Zaken. Om die redenen hanteert IOB in deze evaluatie een breed begrip van economische diplomatie, in het verlengde van de aanbeveling van de externe adviescommissie voor de modernisering van de diplomatie uit 2013 (Groep van Wijzen).
Deelnemende en niet-deelnemende bedrijven
De evaluatie bouwt voort op aanbevelingen uit eerder onderzoek om het effect van economische diplomatie beter te onderbouwen door deelnemende bedrijven aan handelsmissies en gebruikers van ondersteunende diensten te vergelijken met niet-deelnemende bedrijven. Daarvoor is voor het eerst ook gebruikgemaakt van gegevens op bedrijfsniveau van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) en het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Deze zogenoemde microdata van deelnemende en niet-deelnemende bedrijven beperken zich vooralsnog tot de goederensector. Om de resultaten van de kwantitatieve analyse te duiden, besteedt IOB aan de hand van kwalitatief onderzoeksmateriaal consequent aandacht aan de thema’s beleidsformulering, -operationalisering en -uitvoering.
Smalle marges
De smalle marges uit de rapporttitel refereren aan het gegeven dat meer dan 80 procent van de waargenomen verschillen in handelsomvang tussen bestemmingen wordt verklaard door slechts een beperkt aantal, niet beïnvloedbare, factoren:
- de grootte van de economie van het bestemmingsland
- de afstand van Nederland tot het bestemmingsland
- ligging aan zee
- mate van globalisering.
Dashboard
Via een interactief dashboard wordt de ontwikkeling van de handelsintensiteit van Nederland met ruim 140 landen in beeld gebracht. Het bovenste gedeelte van het dashboard toont een rangordening van de handelsintensiteit (werkelijke versus verwachte handel) en het belang van deze landen voor de Nederlandse handel (bolgrootte). De onderste rij visualisaties toont een rangorde van bruto handel versus toegevoegde waarde, en detailgegevens over de ontwikkeling van de handelsomvang met specifieke landen, ook in relatie tot de groei/krimp van deze markten.
Bijlagen
-
Beleidsreactie – Effectevaluatie economische diplomatie
Beleidsreactie op de IOB-effectevaluatie economische diplomatie 2010-2018.
-
Deelstudie – Effectmeting bedrijfsleveninstrumentarium en posteninzet ter stimulering van internationaal ondernemen
Deelstudie over effectmeting bedrijfsleveninstrumentarium en posteninzet (uitgevoerd door het Centraal Bureau voor de Statistiek) ...
-
Terms of Reference – Effectevaluatie economische diplomatie
Economische diplomatie is één van de speerpunten van het huidige BHOS-beleid maar is sinds de integratie van het Directoraat ...