Lopend onderzoek – Synthese evaluaties onderwijsprogramma’s

Het ministerie van Buitenlandse Zaken steunt al decennialang een breed scala aan onderwijsprogramma’s in ontwikkelingslanden (ODA-landen). Dit betreft basis-, voortgezet, beroeps- en hoger onderwijs en ook noodonderwijs in crisissituaties.  Nederland wil hiermee bijdragen aan het verbeteren van de kwaliteit van onderwijs en onderzoek in ODA-landen, en aan de perspectieven van jonge mensen op de arbeidsmarkt.

In dit onderzoek wordt een synthese gemaakt van bestaande evaluaties die tussen 2015 en 2023 zijn uitgevoerd naar onderwijsprogramma’s en -fondsen die door Nederland gefinancierd zijn. Het doel van de studie is te helpen verantwoording af te leggen over de uitgaven en lessen te verschaffen voor toekomstig beleid.

Onderzoeksvragen

  1. Wat zeggen bestaande evaluaties van door Nederland gefinancierde onderwijs­­initiatieven in ODA-landen over de mate waarin de initiatieven effectief waren in het behalen van hun doelen en over waarom dit zo was?
  2. Wat zeggen bestaande evaluaties van door Nederland gefinancierde onderwijsinitiatieven in ODA-landen over de mate waarin de initiatieven relevant, coherent, efficiënt en duurzaam waren en over waarom dit zo was?
  3. Welke lessen kunnen op basis hiervan worden getrokken voor toekomstig Nederlands beleid gericht op onderwijs in ODA-landen?

Onderzoeker

Voortgang

  1. Rapport vastgesteld
  2. Opstellen beleidsreactie
  3. Rapport naar parlement