Lopend onderzoek – Synthese evaluaties onderwijsprogramma’s
Het ministerie van Buitenlandse Zaken steunt al decennialang een breed scala aan onderwijsprogramma’s in ontwikkelingslanden (ODA-landen). Dit betreft basis-, voortgezet, beroeps- en hoger onderwijs en ook noodonderwijs in crisissituaties. Nederland wil hiermee bijdragen aan het verbeteren van de kwaliteit van onderwijs en onderzoek in ODA-landen, en aan de perspectieven van jonge mensen op de arbeidsmarkt.
In dit onderzoek wordt een synthese gemaakt van bestaande evaluaties die tussen 2015 en 2023 zijn uitgevoerd naar onderwijsprogramma’s en -fondsen die door Nederland gefinancierd zijn. Het doel van de studie is te helpen verantwoording af te leggen over de uitgaven en lessen te verschaffen voor toekomstig beleid.
Onderzoeksvragen
- Wat zeggen bestaande evaluaties van door Nederland gefinancierde onderwijsinitiatieven in ODA-landen over de mate waarin de initiatieven effectief waren in het behalen van hun doelen en over waarom dit zo was?
- Wat zeggen bestaande evaluaties van door Nederland gefinancierde onderwijsinitiatieven in ODA-landen over de mate waarin de initiatieven relevant, coherent, efficiënt en duurzaam waren en over waarom dit zo was?
- Welke lessen kunnen op basis hiervan worden getrokken voor toekomstig Nederlands beleid gericht op onderwijs in ODA-landen?
Onderzoeker
- Wendy van der Neut (contactpersoon)
Voortgang
-
-
-
- Rapport vastgesteld
- Opstellen beleidsreactie
- Rapport naar parlement